Online noorsootöö meetodid
Noorsootöötajad
hakkasid kasutama internetti kui töövahendit juba 1980. aastate lõpus. 21.
sajandi esimesel kümnendil on virtuaalne noorsootöö mitmekesistunud erinevate
teenuste ja rakenduste näol. Tegevused ja töömeetodid on arenenud käsikäes
tehnoloogiaga. Internet on noorsootöö jaoks loomulik keskkond, kuna noorsootöö
sihtrühm, noored, on seal.
Mõisteid, mis
seonduvad virtuaalse noorsootööga ei ole noorsootöö maastikul veel
defineeritud. Internetis tehtavat noorsootööd on sõnastatud mitmeti: virtuaalne
noorsootöö, virtuaalsed interaktiivsed teenused, veebipõhine noorsootöö, online
dialoog ja arvutikeskne noorsootöö.
Virtuaalse
noorsootöö meetodid on järgmised:
1. Veebipõhine noorsootöö – noortekeskuste koduleheküljed, veebipõhised info- ja nõustamisteenused, avatud noortekeskused internetis, noorte osalus ja konsultatsioonid veebis, reaalajas ja hilisemad (st näiteks noor ei saa oma küsimusele kohe vastust, vaid siis kui isik kelle käest soovitakse saada nõustamist internetti tuleb mingil kindlaks määratud ajal) dialoogid;
2. Online noorsootöö – online dialoogid, online reaalajas noorsootöö, virtuaalsed noortekeskused, multi-professionaalne online töö;
3. Noorte tegevused onlines – noored inimesed ise edendavad ja arendavad oma virtuaalseid tegevusi;
4. Väline kommunikatsioon – sotsiaalmeedia kommunikatsiooni planeerimine ja rakendamine;
5. Õppimise edendamine – osalustegevused onlines;
6. Meedia haridus veebipõhises noorsootöös – interneti turvalisus ja privaatsus, internetivõrk, osalustegevused onlines;
1. Veebipõhine noorsootöö – noortekeskuste koduleheküljed, veebipõhised info- ja nõustamisteenused, avatud noortekeskused internetis, noorte osalus ja konsultatsioonid veebis, reaalajas ja hilisemad (st näiteks noor ei saa oma küsimusele kohe vastust, vaid siis kui isik kelle käest soovitakse saada nõustamist internetti tuleb mingil kindlaks määratud ajal) dialoogid;
2. Online noorsootöö – online dialoogid, online reaalajas noorsootöö, virtuaalsed noortekeskused, multi-professionaalne online töö;
3. Noorte tegevused onlines – noored inimesed ise edendavad ja arendavad oma virtuaalseid tegevusi;
4. Väline kommunikatsioon – sotsiaalmeedia kommunikatsiooni planeerimine ja rakendamine;
5. Õppimise edendamine – osalustegevused onlines;
6. Meedia haridus veebipõhises noorsootöös – interneti turvalisus ja privaatsus, internetivõrk, osalustegevused onlines;
Veebipõhine noorsootöö ja
noorsootöö teooria
Soomes on olnud noorsootöö praktikas ja teoorias teineteisele võõrad.
Noorsootöö lai spekter ei sobi ühegi teadusvaldkonna juurde, mis tähendab, et
ükski konkreetne teadus ei kaitse noorsootöö rolli ja tähtsust. Puudused
noorsootöö teoorias on takistanud selle loomist näiteks haridusvaldkonnas.
Kui vaadata noorsootöö teooriat, siis tuleb mõista, et üks osa teooriast
viitab teaduslikult tõestatud materjalile ning teine osa koosneb parimast
praktikast, mis on aja jooksul omandatud. Tuginedes normatiivsele teooriale,
siis esimene ehk teaduslik osa annab selged suunad ja metoodika noorsootööks.
Selle eesmärk on mõjutada noorte käitumist ja seisukohti erinevate küsimuste ja
nähtuste kohta.
Kui läheneda noorsootööle aga praktilisest küljest,
siis selline teooria ühendab teadmisi sh kirjutamata teadmisi ja isiklikke
oskusi. Samuti ühendab see professionaalse noorsootöö, ühiskondliku tegevuse ja
vabatahtliku töö, mis on seotud noorte tegevusega.
Teoreetilised noorsootöö mõõtmed
Noorsootöö teooriat on võimalik vaadelda ka läbi
erinevate mõõtmete. 6 erinevat definitsiooni koos veebipõhise noorsootöö
teooriaga moodustavad vihmavarju teooria.
Noorsootöö 6 mõõdet on:
1. Ühiskond
ehk idee ideaalsest ühiskonnast. Sellisel juhul on noorsootöö eesmärgiks
liikuda vastava eesmärgi – ideaalne ühiskond – suunas. Eriti kehtib see
normatiivse teooria puhul, mis seab eesmärke ja määratleb meetodeid, mille
eesmärgiks on arendada ühiskonda läbi noorsootöö. Noorsootöö valdkonna jaoks on
ideaalne ühiskond aktiivsetest kodanikest koosnev kogukond.
2. Inimlikkus,
millele viitavad nii normatiivsed kui ka praktilised teooriad noorsootöös,
sisaldades endas sisseehitatud kontseptsiooni inimese olemusest. See mõte võib
olla selgesõnaline või mitte. Näiteks strateegia mänge mängides on noor
passiivne arvuti ekraani vaataja või aktiivne tegevuse toetaja? Samamoodi võib
ideaalne noormees olla aktiivne kodanikuühiskonnas või füüsilisest isikust
peegeldav mõtleja. Noorsootöös on arusaam, et inimese olemust ei mõjuta
töökeskkond, kus noored kokku puutuvad, olgu see siis veebipõhine noorsootöö,
mõni üritus või avatud noortekeskus. Loeb noorsootöötaja panus.
3. Jätkusuutlikkus,
mis käsitleb inimese ja looduse vahelisi suhteid. See mängib suurt rolli
näiteks teooriates, mis taotlevad seiklust ja eksperimentaalsust. Teisalt
kuuluvad siia alla ka noorsootöö teooria, mida rakendatakse Soome kodutütarde
ja skautide ning loomakaitse organisatsioonides, mille eesmärk on kujundada
ideaalset suhet inimese ja looduse vahel. Jätkusuutlikkuse ideele võib läheneda
nii praktilisel kui ka filosoofilisel tasandil. Jätkusuutlikkuse tagab see,
et on võimalik osutada konkreetseid teenuseid, nagu näiteks google earth, google
view, mis võimaldavad kasutajatel vähendada oma ökoloogilist jalajälge reisides
virtuaalselt autentsed kohtades. Idee eesmärk noorsootöö teoorias on näha kõige
puhtamalt ideid ühiskonnas ja inimeses.
4. Noorsootöö
eesmärgistatus. Veebipõhine noorsootöö on nähtav näiteks
mittetulundusühingute töö meetodites. Noortele võimaldatakse järelvalvet ja
seltsi, samas ka informatsiooni ja koostööl põhinevaid mänge. Alternatiivina
võib ideaalseks ühiskonnaks pidada ka sellist, kust on võimalik erinevaid
teenuseid, näiteks noorsootöö, sotsiaaltöö, tervishoid, kasutada ühes kohas,
reaalajas. Mõte on saavutada noorsootöö sihtotstarbelisus, et ta oleks
igal pool ja igal ajal võimalikult kättesaadav.
5. Noorsootöö
meetodid, mis põhinevad noorsootöö eesmärkidel. Meetodite olemasolu seob
noorsootöö haridusvaldkonnaga. Eriti kerkib see sidusus esile veebipõhises
noorsootöös, kus online vestluseid nähakse kui noortega kontakti loomise
võimalust, samuti nähakse mänge kui ennetustöö tegemise võimalust. See näitab,
et veebipõhisesse noorsootöösse tasub investeerida.
6. Väärtused.
Noorsootöö teooria väärtused on mitmekesised. Väärtused võivad põhineda nii
inimõigustel, laste õigustel või kitsamas mastaabis näiteks linna või valla
visioonile/arengukavale tugineda. Noorsootöö peab olema
selgesõnaline ja kavanadama koostööd erinevate organisatsioonidega, seetõttu on
eriti oluline pöörata tähelepanu sellele, mida on edastatud ning kuidas on seda
tehtud! Oluline on määratleda sihtrühm ja lähtuda eesmärgist.
Läbi eelnevalt nimetatud kuue mõõtme on võimalik noorsootööd mõista.
Põhiline küsimus on, et noosootöötajad võtaksid selle aja enda jaoks,
mõtlemaks, mis on nende töö motiivideks.
Veebipõhine
noorsootöö hariduse valdkonnas
Nieminen on oma noorsootöö artiklis arutlenud noorte
hariduse positsioonist ja noorsootööst hariduse valdkonnast. Formaalharidus
viitab haridussüsteemile, mis hõlmab koole. Formaalhariduses on õpilaste areng
süstemaatiline ning läbinud teatud etapid ja jõudnud mingile tasemele, saadakse
vastavasisuline tunnistus või diplomi. Nagu formaalharidus nii ka
mitteformaalne haridus on tulemustele orienteeritud, kuid viimane toimub väljaspool
koolikeskkonda. Mitteformaalne õpe toimub tööl, kodus või vabal ajal, näiteks
internetis, teisisõnu see pole piiratud.
Informaalne õpe on igasugune õppimine, mis võib olla kasvatuslik, kuid
enamasti on tegemist ettekavatsemata tegevusega, millele enamasti ei järgne
tunnistuse saamist. Smithi arvates leiab informaalne õppimine aset arutluste ja
vestluste käigus, mis võivad toimuda ükskõik millal ja kus. Põhirõhk on
olukordadel ja kogemustel, mida õppija ei saa sundida. Smith kirjeldab, et
informaalne töökeskkond on vabam kui formaalõppe keskkond. Koolitaja peab
tagama ohutuse ja tagama rühmaliikmete võrdse kohtlemise. Võtme roll on õpetajal,
kes peab suutma luua keskkond, mis soodustab õppimist.
Jututuba „Mandel” on loodud Save the Children organisatsiooni
poolt, kus lapsed ja noored saavad rääkida oma muredest koolitatud
täiskasvanutega kui ka eakaaslastega. Töötamine antud jututoas eeldab teadmisi
ja vestlusoskust ning oskust töötada professionaalselt noortega.
Noorsootöötaja
kui kasvataja
Foreman on öelnud, et noorsootöötaja peaks endast arvama kui
kasvatajast. Kuigi noorsootöö on mitteformaalne õpe, siis seda hinnatakse
siiski kasutades pedagoogilisi kriteeriumeid.
Foreman on öelnud, et noorsootöö on ennekõike töö, mis toetab noore
inimese isiksuse arengut. See töö nõuab
hariduslikke akte, et võimaldada õppimist.
Noorsootöö
võib hõlmata nii planeeritud ja planeerimata õpisituatsioone.
Mõlemas toimub õppimine vastavalt
õppekavale, meetodid ja sisu suunavad tegema tegevusi
dialoogiga. Noorsootöös põhineb õpe noorte võimete arendamisele
olukordades, mis võimaldavad õppimist.
Foreman arutleb ka erilisest
rollist, mida noorsootöötaja näeb noore silmadest. Paljudel noorsootöötajatel
on erilised oskused, mida nad kasutavad ka oma töös. Selles kontektsis on
oluline, et noorsootöötajal oleksid pedagoogilised oskused, mis aitavad noorel
saada osaliseks ja õppijaks, mitte lõpetada ainult publikuna. Teiseks eripäraks
noorsootöös on õppimine gruppides ja läbi grupitöö. Seetõttu peab mitteametlik
õpetaja olema võimeline juhtima noorte õppeprotsessi ning olema saadaval
olukordade analüüsimiseks, et võimaldada eneseanalüüsi. See on väljakutseks Virtuaalsele
noorsootööle.
Batsleer (2008, 5-13) kirjeldab noorsootöötajat
mitteametliku õpetajana, kelle ülesanne on minna sinna, kus asuvad noored. Meetod
on vestlus, mida tuleks selles kontekstis mõista dialoogina mitte jututoana. Noored on aktiivsete kodanike asemel pelgalt tarbijad. Mitteametlikud kasvatajad peavad suutma arvestada noortega nii nagu nad on, mitte väiksete täiskasvanutena. Paljud virtuaalnoorsootöö teenused kasutavad jututubasid. Kuigi see töömeetod võib tunduda lihtne kasutada, siis see võib nõuda suuri pingutusi, eriti siis kui on tegemist noorte jaoks raskete teemadega. Nii reaalajas kui ka hilisem (mitte kohene vastamine) interneti dialoog kujutab endast võtme meetodeid virtuaalses noorsootöös. Nendes teenustes puutuvad noored kokku
sotsiaalmeedia või noorsootöö teenustega läbi vestluse, chattimise teel.
Interneti vestlusi peetakse sageli rühmades või väikestes rühmades. Teenused pakuvad samuti võimalusi üks-ühele aruteludeks.
on vestlus, mida tuleks selles kontekstis mõista dialoogina mitte jututoana. Noored on aktiivsete kodanike asemel pelgalt tarbijad. Mitteametlikud kasvatajad peavad suutma arvestada noortega nii nagu nad on, mitte väiksete täiskasvanutena. Paljud virtuaalnoorsootöö teenused kasutavad jututubasid. Kuigi see töömeetod võib tunduda lihtne kasutada, siis see võib nõuda suuri pingutusi, eriti siis kui on tegemist noorte jaoks raskete teemadega. Nii reaalajas kui ka hilisem (mitte kohene vastamine) interneti dialoog kujutab endast võtme meetodeid virtuaalses noorsootöös. Nendes teenustes puutuvad noored kokku
sotsiaalmeedia või noorsootöö teenustega läbi vestluse, chattimise teel.
Interneti vestlusi peetakse sageli rühmades või väikestes rühmades. Teenused pakuvad samuti võimalusi üks-ühele aruteludeks.
Traditsioonilistes inimsuhetega
tegelevate ametites toimub töö spetsiaalselt selleks otstarbeks valmistatud
ruumis, nagu klassiruumis, terapeudi kabinetis või arstikabinetis. Kuid
noorsootöötajatel peab olema võimalik teha oma tööd, näiteks arvuti taga, kus
tuleb luua rahulik ja turvaline kohtumine keskkonnas, kus on lai valik
konkureerivaid tegevusi. Noorsootöötajad peavad suutma hinnata noore isiklikku
ruumi, et olla piisavalt lähedal – aga mitte liiga lähedal.
Online kohtumistel on noortel
eriti lihtne liikuda. Nad saavad jälgida mitmeid veebisaite korraga ja kipuvad
tegema oma valikuid spontaanselt. Online
kohtumisi, ruumi ja tegevusi tuleb hoolikalt planeerida, kui eesmärk on
luua side noore inimesega.
Üks noorsootöö põhimõtteid on
noorte osalus vaba tahte alusel. Samuti kohtab noorsootöös pigem inimestevahelisi
suhteid kui struktuure. Noorsootöös keskendutakse rühmas õppele, mis samal ajal
annab noortele kuuluvustunnet ja osaluskogemust. Informaalset haridust võib
pidada vormis, mis võimaldab osalemist demokraatlikus kodanikuühiskonnas. Ka
see eesmärk noorsootöös on võimalik
saavutada veebikeskkonnas. Samas tuleb siinkohal tõsiselt mõelda selle üle, kas
ka Facebookis mingile teemale „meeldib” nupu vajutamine on noorte osalus?
Probleem, millega
noorsootöötajad tihti kokku puutuavad on noorte apaatia, mis on sageli noore
jaoks kui kaitserüü muudatuste ja ebakindluse eest. See on keeruline probleem,
mida püütakse enamasti lahendada noorte kaasamisega projektidesse,
programmidesse, üritustesse, mille eesmärk on aktiviseerida noori.
Noored panevad noorsootöötajaid proovile ka internetis, samamoodi nagu
tehakse avatud noortekeskustes. Kuna internetis on noorel võimalus vastav aken
lihtsalt kinni panna, siis on noorsootöötajatel vaja efektiivseid
professionaalseid oskusi, mis võimaldavad antud inimesel noorega kiiresti
kontakti luua, saavutada usalduslik suhe, et noor ei sulgeks vastavat
lehekülge, kus suhtlus toimub. Vastaval juhul võib noor jääda informeerimata,
nõustamata, kaasamata jne. Virtuaalses noorsootöös mängib samuti väga olulist
rolli konfidentsiaalsus noore ja kasvataja vahel, kuid see ei pruugi tähendada,
et kasvataja ei anna mingisugust infot edasi spetsialistidele (näiteks
lastekaitsele).
Arutledes noore täiskasvanuks saamise üle, siis on öeldud, et noorsootöö
tugevuseks on vabatahtlik töö, mis arendab noortes automaatselt võimet edaspidi
iseseisvat elu elada ning oma tegude eest ka vastutust võtta.
Noorsootöö peaks
taotlema mitteformaalse ja professionaalse õpetaja/kasvataja seisukohta just
nagu varases lapsepõlves õpetamine. Noorsootöö peaks näitama noorsootöö
valdkonna ekspertide pädevust ja teadmisi. Sellisel juhul on töötamise meetod
aktiivne kohalolek ja vaatlemine. Mitteametlik õpetaja peab suutma eristada
noore tegude provokatsiooni ja reaalseid vajadusi. Koolitaja reaktsioone ja
juhtimisalast kogemust näitab tema ametialane pädevus.
Üks eripära
vabahariduses on suhe noore ja noorsootöötaja vahel. Tavaliselt juhuslik
käitumine noorsootöös, võib põhjustada segadust ja arusaamatusi. Näiteks võib
noor inimene enda jaoks seda tõlgendada, kui sõprust. Noorsootöötaja peab
teadma, kuidas hoida suhet suhtumisega noor kui klient. Noorsootöötaja peab
olema võimeline tabama ära selle, kas noort kiusatakse, kuigi see võib olla
väga hästi peidetud. Noorsootöö peaks pakkuma turvalist ja konfidentsiaalset
atmosfääri, millele on lihtne läheneda, kui teised keskkonnas osutub
midagi ohtlikuks või risk kiusamise
ohvriks langeda suureneb.
Veebipõhine noorsootöö
on arenenenud üha professionaalsemas suunas, toimub pidev noorsootöötajate koolitamine
virtuaalses keskkonnas toimetulekuks ning on olemas eraldi spetsialistid, kes
ainult vastavas valdkonnas tegutsevad.
Põhifunktsioonid
veebipõhisel noorsootööl
Nieminen on määratlenud 4 peamist noorsootöö funktsiooni:
sotsialiseerumine, individualiseerimine, hüvitis/kompenseerimine kui ka
ressursid ja nende jaotamine. Lisaks defineerib ta ka ühe nn peidetud
funktsiooni: kontroll. Sotsialiseerumise funktioon noorsootöös viitab noore
seotust kultuuriga, ümbritseva keskkonnaga. Noorsootöötajalt nõuab see teadmisi
ja oskusi, samuti kommunikatsiooni väärtuste ja tavadega. Individualiseerimise
funktsioon kannab endas noore isiksuse ühiskonnas toimetulevaks liikmeks
kasvatamist, st noort, kes on iseseisev ja sõltumatu, teadlik oma vajadustest
ja eesmärkidest. Siinkohal on alguspunktiks noore vajaduste ärakuulamine,
äratundmine ja austamine. Noortel peaks olema ruum, kus nad saavad arendada oma
isikuomadusi. Veebipõhine noorsootöö pakub informatsiooni, küsi-vasta jms
teenuseid/lehekülgi. Selliste teenuste puhul vastatakse noortele 5 tööpäeva
jooksul.
Kompenseerimise funktsioooni lähtepunktiks on puuduste
ja raskuste parandamine sotsialiseerumise ja individualiseerimise funktsioonides.
Eesmärk on tegeleda ähvardava võrdõiguslikkusega ja mittediskrimineerimisega
ning toetada neid noori inimesi, kes on ühiskonnas kõige haavatavamal
positsioonil. Veebipõhine noorsootöö vähendab erinevusi erinevates tingimustes
elavate noorte vahel. See võimaldab noortel saada juurdepääsu vähemalt
mõndadele teenustele, sõltumata nende elukohast.
Noorsootöö funktsiooniks on mõjutada ühiskonna noori
erinevate mõjutusvahendite abil. Teiseks eesmärgiks on treenida noori mõjutama
oma otsuseid ise. Seda nimetatakse ka demokraatliku riigi kodanikkonna
kasvatamiseks, mis sisaldab meediapädevuse õpetamis noortele. Noorte
jaoks on sotsiaalmeedia väga lihtne mõjutusvahend. Tuleb siiski märkida, et
mõjutamine läbi sotsiaalmeedia ei too mingit kasu, kui kanal on sobimatu.
Algatuskanal võimaldab noortel teha ettepanekuid ning ja osaleda algatusprotsessides.
Kontrolli funktsioon kohaldatakse noorsootööle väljast
poolt. See ei ole oma olemuselt ise noorsootöö, kuid see kannab endas
noorsootööle omaseid aspekte, eetikat. Näiteks see, et virtuaalse
noorsootöötaja ülesanne on jälgida ja tagada jututubades korralik käitumine
ning märgata igasugust kahtlast tegevust.
Veebipõhises noorsootöös on oluline silmas pidada noorsootöö
põhilisi printsiipe, sest noorsootöö on noorsootöö sõltumata sellest, millises
keskkonnas seda rakendatakse. Noorsootööl on internetis palju tööd teha ja seda
on ka internetiavarustesse vaja.
No comments:
Post a Comment